جمعه ؛ 30 شهريور 1403
29 فروردين 1397 - 12:50

پيام‌رسان‌هاي بومي چه مزايايي دارند؟

به دليل فراگيري تلگرام در ميان مردم، تاكنون مزايا و معايب پيام‌رسان‌هاي داخلي كمتر مورد توجه بوده است. اما از زماني كه تهديدات اقتصادي و امنيتي تلگرام و لزوم خروج از انحصار اين شبكه اجتماعي مطرح شد، بحث درباره پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز قوت بيشتري گرفته است.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 536

پایگاه رهنما:

به دليل فراگيري تلگرام در ميان مردم، تاكنون مزايا و معايب پيام‌رسان‌هاي داخلي كمتر مورد توجه بوده است. اما از زماني كه تهديدات اقتصادي و امنيتي تلگرام و لزوم خروج از انحصار اين شبكه اجتماعي مطرح شد، بحث درباره پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز قوت بيشتري گرفته است.

بنابر اظهارنظر رئيس پليس فتاي ناجا، ۴۶ درصد كل جرائم فضاي مجازي كشور در تلگرام و ۲۰درصد نيز در اينستاگرام رخ مي‌دهد. پليس فتا روزانه بين 100تا 200كانال با موضوعات اخلاقي و تروريستي را به تلگرام گزارش مي‌دهد كه برخي از آنها مسدود شده و برخي از آنها نيز مسدود نخواهند شد. مديريت خارج از مرز سرورهاي پيام‌رسان خارجي، زمان كشف و پيگيري جرائم فضاي مجازي را بالا برده است. آينده تلگرام و جامعه 20ميليوني كاربران ايراني آن در دست مديراني است كه تابع قوانين ما نيستند و مشكلات و تبعات بي‌شمار اين عدم پايبندي روز‌به‌روز در حال گسترش است. دسترسي به حجم بالايي از داده‌ها و اطلاعات داخلي، موقعيتي طلايي براي سكوي اقتصادي اين نرم‌افزار فراهم آورده و جز مديران تلگرام هيچ‌يك از سرمايه‌داران ايراني حق استفاده از اين سكوي اقتصادي را نخواهند داشت. داده‌هاي موجود در اين پيام‌رسان‌، تصوير كاملي از افكار عمومي و وضعيت اجتماعي كشور مهيا كرده است و مديران خارجي اين پيام‌رسان‌ مي‌توانند براي در اختيار گذاشتن اين داده‌ها به افراد منتفع هرگونه معامله‌اي انجام دهند. ممكن است اطلاعاتي كه هم‌اكنون در بستر تلگرام دست‌به‌دست مي‌شود براي كاربران عادي بي‌اهميت جلوه كند. اما اين اطلاعات براي كشورهايي كه در تقابل و تخاصم هستند بسيار با ارزش خواهد بود. در چنين وضعيتي چه نرم‌افزارهايي قابليت جايگزيني با پيام‌رسان‌هاي خارجي را دارند؟

تاكنون پيام‌رسان‌هاي داخلي متعددي براي رقابت با تلگرام پا به عرصه گذاشته‌اند. عمده اين نرم‌افزارها علاوه بر ارتباط متني، صوتي، ارسال فايل و كانال‌هاي ارتباطي هم دارند و مي‌توان به كمك‌شان از اخبار روز مطلع شد، مقالات و گزارش‌هاي مختلف خواند يا در حوزه علاقه‌مندي‌ها آنها را دنبال كرد. اما از آنجايي كه نفوذ بالاي تلگرام مانع شكل‌گيري فضاي رقابتي و توجه كاربران به اين پيام‌رسان‌ها شده بود، بعضي از امكانات اين پيام‌رسان‌ها هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد. بديهي است در صورتي كه تقاضاي كاربران از اين نرم‌افزارها افزايش يابد و مورد حمايت قرار گيرند، امكانات آنها نيز روز به روز بهتر شده و به راحتي مي‌توانند جايگزين نمونه‌هاي خارجي شوند.

اين نرم‌افزارها توسط مهندسان و برنامه‌نويسان ايراني مطابق با قوانين داخلي كشور طراحي شده‌اند. صاحبان مشاغل مجازي شكل‌گرفته در تلگرام مي‌توانند با استفاده از قابليت‌هاي پيام‌رسان‌هاي داخلي ضمن دستيابي به جايگاه خود، محيط امني براي ادامه فعاليت خود داشته باشند. در نرم‌افزارهاي داخلي با افزايش نظارت بر فضاي مجازي فرصت نقش‌آفريني سودجويان و كلاهبرداران اقتصادي از بين خواهد رفت و از بسياري از جرائم رايانه‌اي پيشگيري خواهد شد. هويت نامعلوم كساني كه ابتذال فرهنگي و اخلاقي را در جامعه دنبال مي‌كنند، مورد پيگيري قرار خواهد گرفت و مرزهاي فضاي مجازي به روي دشمنان اين سرزمين بسته خواهد شد. آمار و اطلاعات كاربران و محتواي فضاي مجازي در اختيار هيچ فرد و گروهي قرار نخواهد گرفت و حريم خصوصي افراد مطابق قوانين داخلي و از جمله اصل25 قانون اساسي حفظ خواهد شد. نرم‌افزارهاي داخلي نوعي توليد ملي محسوب مي‌شوند و استقبال از آنها موجب افزايش فضاي رقابتي، بهبود كيفيت، خودكفايي و ايجاد اشتغال براي فرزندان اين كشور خواهد بود. در حال حاضر ۶۰درصد مبلغ ۳ميليارد دلاري كه سالانه براي واردات پهناي باند كشور هزينه مي‌شود، به پهناي باند تلگرام اختصاص دارد. اين درصد معادل 8هزار ميليارد تومان از درآمدهاي ملي است. در صورت جايگزيني با پيام‌رسان‌ داخلي مي‌توان اين مبلغ را صرف توسعه زيرساخت‌هاي فضاي مجازي در داخل كشور كرد. براي استفاده از پيام‌‌رسان‌هاي خارجي از اينترنت وارداتي استفاده مي‌شود. هزينه اينترنت وارداتي سه برابر اينترنت داخلي است و مهاجرت به شبكه‌هاي پيام‌رسان داخلي هزينه مصرف اينترنت افراد را نيز كاهش خواهد داد. بنابراين شبكه‌هاي پيام‌رسان داخلي در سطح خرد و كلان منافع اقتصادي زيادي براي جامعه دارند.

به هر حال فعاليت در فضاي مجازي امن كه بتواند رضايتمندي كاربران و فعالان شبكه‌هاي اجتماعي را كسب كند و بسترهاي اشتغال‌آفريني را ايجاد كند حق همه مردم است و دستيابي به چنين فضايي مستلزم همكاري مردم و مسئولان و اعتماد متقابل آنها مي‌باشد.

ارسال نظرات